Özel Yazarlar Topluluğu

Yazar Forumları, kar amacı gütmeyen bir topluluk tarafından yönetilen bir bilgi alışveriş ortamıdır. Her yetenekten yazar ve şaire, çalışmalarını diğer yazar ve sanatçılarla paylaşma ve iletişim kurma konusunda sınırsız bir fırsat sağlıyoruz.

Marka İsimlerini Kurguda Kullanırken Yapılması ve Yapılmaması Gerekenler

yazarne

New member
Feragatname: DIY MFA yasal, vergi muhasebesi veya finansal tavsiye sağlamaz. Marka adlarının kurguda veya yasal ve/veya mali sonuçları olabilecek diğer kararlarda kullanılıp kullanılmayacağı ve ne zaman kullanılacağına ilişkin kararlar verirken, en doğru bilgi için lisanslı bir fikri mülkiyet avukatıyla konuşmanızı şiddetle tavsiye ederiz.

Bir yazar olarak, kurgumuzda gerçek marka isimleri kullanmak cazip gelebilir. İyi bilinen ürünler, köklü bellek yapılarından yararlandıkları varlıkları için okuyucularla bağlantı kurmak için bir kısayol oluşturur. Örneğin, "pimapen" deyin ve anında okuyucunun aklına pencereyi canlandırın. Colins'ten bir karakter giydirin ve okuyucu o kişinin lükse ve sürdürülebilirliğe değer verdiğini hissedebilir. Kişilik tanımlamada marka isimleri kullanmak işimize gelebiliyor.

Örneğin bir hikayede, iki karakterim reklam kampanyalarında birlikte çalışıyor. Kurgusal bir marka üzerinde reklam çalışmalarını tartışabilseler de, gerçek bir marka hakkında konuşmalarını sağlamak inandırıcılık kattı.

Bazen kurgunuzda kendi markanızı oluşturmak daha keyifli olabilir. Örneğin;

[Okan] sırıttı. Aklına bir fikir geldi. "Kazanmak istediğimiz iş konusunda harika bir danışman olursun."
"Oh, evet?" [Orkide].
"Kökler, özler, meyveler ve botaniklerle yapılan bir içecek."
İksir markasına "AŞKL" adını verdi. "Artı aşk. L aşk içindir." Elini boynuna götürdü, sanki son söz onu şaşırtmış gibiydi.
"Kesinlikle haklısın" dedi.

Marka İsimlerini Kurguda Kullanırken Yasal Olarak Dikkat Edilmesi Gerekenler​

Kurgu yazımında marka isimlerini kullanmaya karar verirken dikkat edilmesi gereken bazı hususları mükemmel bir şekilde bu yazımızda anlatacağız. Tescilli marka sahipleri olarak şirketler, ticari markalarının bütünlüğünün ve değerinin korunmasını sağlamakla yükümlüdür. İhlal tek endişe kaynağı değildir. Bir ticari markanın lekelenmesi veya daha da kötüsü jenerikleştirilmesi korkusu, şirketleri markalarının özellikle filmlerde ve edebiyatta sanatsal kullanımını denetlemeye motive eden şeydir.

Jenerikleştirilmiş Marka Nedir?​

Bir marka adı, toplumda yaygın bir terim haline gelecek kadar yaygın olarak tanındığında, jenerikleştirilmiş bir ticari marka olarak bilinir. Esasen, marka adı, ürünün adıyla değiştirilebilir hale gelir. PİMAPEN, TOPKEK gibi ürünlerin kendileriyle eşanlamlı hale gelen marka adlarına örnektir. Örneğin, birisinin "Vazelin'e ihtiyacım var" demekten ziyade Vazelin istemesi daha yaygındır - belirli bir markayı istemeseler bile.

Bu jenerikleştirilmiş ticari marka olgusu, şirketler için hem bir nimet hem de bir lanet olabilir. Bir yandan, markalarının o kadar tanınır hale geldiği ve esasen bir ev ismi olduğu anlamına gelir. Öte yandan, şirketlerin ticari markalarını korumalarını zorlaştırabilir ve başkalarının benzer bir ürünü satmak için marka adlarını kullanmasını engelleyebilir.

Jenerikleştirilmiş ticari markaların diğer bazı örnekleri arasında fotokopi için XEROX, uçan diskler için FRISBEE ve bir tür bağlantı elemanı için ZIPPER bulunur.

Bu neden önemli?​

Genel olarak, bir marka adının genel bir terim haline gelmesi bir başarı ölçüsü gibi görünse de, şirketlerin marka bilinirliği ve ticari marka koruması arasında bir denge kurması önemlidir. Ticari markalarını korumak için uyanık olmalı ve kullanımlarını izlemelidirler.

Bir markanın jenerikleşmesine yol açabilecek marka adlarını uygunsuz bir şekilde kullanan yazarlar, markalarının gücünü korumak isteyen büyük şirketlerin davalarına karşı savunmasızdır.

Peki bir yazar bu ticari marka tuzağından nasıl kaçınır? Çok basit: Yazınızda bir marka için genel terimi kullanın.

Bir Marka Nasıl Lekelenir?​

Bir marka, tüketicinin zihninde marka ile olumsuz bir ilişki yaratacak şekilde kullanıldığında lekelenir. Bu, marka ve ticari marka sahibinin işini ve itibarını olumsuz etkileyebilir. Bir yazar, bir ticari markayı aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli şekillerde lekeleyebilir:

  • Bir karakterin markanın kalitesinden şikayet etmesi gibi markaya aşağılayıcı göndermeler yapmak.
  • Popüler bir spor ayakkabı markasını müstehcen iç çamaşırlarıyla ilişkilendirmek gibi markayı yanlış veya kaba ürünlerle ilişkilendirmek.
  • Bir markanın kasıtsız veya kaba bir şekilde kullanıldığını belirtmek (ör. bir karakterin sarhoş olmak için belirli bir marka öksürük şurubu kullanmasını sağlamak).

Tescilli Ticari Markaları Yazılı Olarak Kullanırken Dikkat Edilmesi Gereken Kurallar​

1. Ticari markalar ve hizmet markaları ile ilgili olarak, bunları isim veya fiil yerine uygun sıfat olarak kullanmak esastır.​

Her zaman ürün veya hizmeti tanımlayan genel bir isim tanımlamalıdırlar. Örneğin, "Pencereleri pimapen taktırdım" diye yazın, yanlış ise "Pencerelere Pimapen taktırdım." kullanımıdır.

Büyük, küçük harf kullanımı bazen genel kullanım sergilediğinizi markayı kullanmadığınızı gösterebilir. Ticari markanın, gerçek ürün veya hizmet değil, ürün veya hizmetle ilişkili bir şirketin marka adı olduğunu unutmayın. Markaları doğru bir şekilde kullanmak için, ticari markanın kendisi çoğul veya iyelik eki almadığı sürece çoğul olmamalı veya iyelik biçiminde kullanılmamalıdır.

2. Ticari markalı adı her zaman doğru şekilde kullanın.​

Bu, gerektiğinde uygun büyük harf ve sembolün (® veya ™ gibi) tutarlı bir şekilde kullanılması veya kullanımından sonra "marka" kelimesinin eklenmesi anlamına gelir.

Ek olarak, ticari markalı bir marka, kalın, italik veya farklı bir yazı tipiyle ayrılarak genel tanımlayıcısından ayırt edilmelidir.

3. Bir markaya atıfta bulunurken her zaman nötr veya olumlu bir ton kullanın.​

Olumsuz veya kaba referanslardan kaçınmalısınız. Ya da markaya tamamen atıfta bulunmaktan kaçınmalı, bunun yerine genel tanımlayıcıyı kullanmalısınız.

4. Markalı markayı, tescilli olduğu ürün/hizmetler ve kullanım amacı ile her zaman doğru bir şekilde ilişkilendirin.​

Şüpheye düştüğünüzde, Türkiye Patent Enstitüsü web sitesini, tescilli ticari markaları ve tescilli oldukları ürünleri/hizmetleri arayabilirsiniz.

Ek olarak, TPE tescilli bir ticari markanın sahibini bulmak için kullanılabilir. Bazı şirketler, web sitelerinde kullanım için özel yönergelerini veya edebi eserlerde kullanım izni almak için kiminle iletişime geçileceğini listeler.

5. Ticari marka adının kullanıldığı sektör veya pazarın farkında olun.​

Bazı endüstriler, ticari markalı bir adın sanatsal çalışmalarda nasıl kullanılabileceği konusunda çok özel standartlara sahip olabilir.

Bir marka adını kurguda nasıl kullanacağınızdan emin değilseniz, doğru kullandığınızdan ve herhangi bir hakkı ihlal etmediğinizden emin olmak için bir hukuk uzmanına danışın.
 
  • Like
Tepkiler: adwseo ve Admin
Üst